"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Saturday, February 28, 2009

Sultanku Raja Azlan Shah...jangan salah pilih kawan


Semasa dahulu, saya bangga betul dengan Sultan Azlan Shah. Saya membaca sejarah hidupnya di dalam Dewan Siswa. Kala itu, usia saya masih muda. Saya bangga punya sultan yang cerdik dan terpelajar. Saya juga bangga keran Sultan Azlan Shah sanggup mengambil seorang anak kebanyakan sebagai suri hidupnya, seorang guru sekolah bernama Bainun.I
tu dululah…kini, lain sudah rasanya. Rasa hormat sudah makin menipis, diganti rasa mual dan meluat. Yang musykilnya, perasaan meluat itu sebenarnya lebih layak saya tempekkan kepada muka Najib Monggolia...eh, Najib Razak. Tapi, dek kerana Sultan Azlan sendiri sanggup menempekkan muka Najib Monggolia...eh, Najib Razak di istana, sanggup mengenepikan penasihat sebenar iaitu MB Nizar, maka kemeluatan saya berjangkit pula ke bawah duli tuanku...
Itulah, para sultan dan pembesar negara pun kena belajar hadis nabi. Jangan asyik belajar hingga ke luar negeri, dapat degree sampai PhD, tapi buta agama sendiri. Walhal, esok-esok mereka akan jadi ketua agama. Ketua agama apakebendenya, mengaji al-Quran pun salah tajwid dan herot makhrajnya!
Bukankah Nabi Muhammad SAW pernah berpesan, pilihlah kawan! Orang yang berkawan dengan penjual minyak wangi tak sama dengan orang yang bergeng dengan tukang besi. Seorang dapat bau wangi, sorang lagi dapat tempias api besi. Mana sama.
Sultan Azlah Shah saya ibaratkan tersalah memilih kawan. Kawan dia dah baik sangat, MB Nizar...seorang penjual minyak atar yang terkenal. Kebaikannya merata-rata dijaja orang. Tak ada sedikit pun pernah kita dengar, MB Nizar pegi rampas anak bini orang, pegi letup anak dara orang dengan C4 atau C5, pegi ambik komisen berjuta-juta, pegi beli helikopter tak ikut prosedur, pegi beli kapal selam second hand, pegi beli kapal perang sudah usia 25 tahun, pegi ajak orang masuk parti dengan upah berjuta dan macam-macam cerita yang tak best didengar.
Tapi, Sultan Azlan Shah pegi juga berkawan dengan kaki onar...si Najib Toya...eh, Najib Razak! Najib yang dibenci rakyat dan disayangi kerabat. Yang sayang kat Najib hanyalah mereka yang dapat habuan, dapat projek dan komisen, dapat pangkat. Majoriti rakyat, meluat ya amat dengan Najib Toya...eh, Najib Razak. Meluat tahap cipan kata Din Rambu!
Itulah kesilapan paling besar yang dibuat oleh tuanku di negeri Perak. Mujurlah kesilapan ini dipelajari dengan cepat oleh Sultan Idris Shah dari Selangor. Dalam isu YB Eli, ha...dia serah bulat-bulat kepada MB Khalid. Yang best lagi...dia murka kerana ada orang suka intervence privacy orang lain. Ini kerja orang gila. Dan tuanku beri kata-kata perangsang kepada YB Eli agar tabah hati. Kan best gini...be gentle in any issue, do not show your bias becoz peoples will judge you easily…and they will not respect you at all!
Kesimpulannya, Sultan Azlan Shah kena buat U-Turn segera. Pegi anto jemputan kepada Nizar dan semua Exconya, kembalikan kekuasaan kepada MB Nizar dan insya-Allah selepas itu, tuanku akan dikenang sebagai sultan yang berjasa besar kepada rakyatnya…insya-Allah.

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia