"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Tuesday, December 30, 2008

Pelabur - pelabur Negara China Berminat Jalin Kerjasama Dengan Kerajaan Kelantan


28 Disember 2008,Dua orang ahli perniagaan dari China telah datang ke Kelantan untuk berjumpa YB Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan YB Dato Haji Husam Musa dengan tujuan berkongsi pendapat dan berbincang selain memperluaskan perniagaan masing-masing.Mereka di wakili oleh puan Qiao Li selaku presiden kepada Beijing Good To Great Investment Co. Ltd. yang berpengkalan di Beijing dan juga di wakili oleh Encik Yau Kiam Fee iaitu Pengarah Urusan kepada Hollysys (Asia Pasific ) Pte Ltd yang beroperasi di Singapura.


Mereka juga mempunyai banyak syarikat yang melabur di negara China dan juga memiliki satu telaga minyak milik peribadi syarikat mereka di negeri China.Mereka juga banyak menjalankan teknologi janakuasa melibatkan tenaga solar.
Mereka juga mencadangkan supaya sektor pertanian di Kelantan dapat menggunakan teknologi yang baru.Mereka juga pakar dalam bidang pertanian dimana mereka mencadangkan perkara-perkara yang boleh memajukan sektor padi ini.
YB Dato' Husam Berharap agar mendapat manfaat yang baik dan berguna kepada negeri Kelantan.Memandangkan harga getah kini rendah dan Negeri Kelantan pula merupakan pengeluar getah utama di Malaysia, YB Dato' Husam berpendapat bahawa jika syarikat ini boleh mengimport getah dari Kelantan itu adalah bagus.

Tentang padi pula,beliau memberitahu kepada pelabur tersebut bahawa Kelantan sekarang sedang belajar dan mendapat tunjuk ajar dari negara Indonesia.Ini kerana sektor padi di Indonesia semakin meningkat dimana kos untuk penanaman turun dan hasil padi dapat ditingkatkan."Jika syarikat ini mempunyai teknologi yang lebih baik,tidak mustahil Kelantan boleh bekerjasama dengan China" jelas beliau.

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia