"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Saturday, November 29, 2008

PAS Gesa Kerajaan Atasi Masalah Pasaran Kerja Graduan


KUALA LUMPUR, 26 Nov (Hrkh) - Dr Dzulkefly Ahmad (PAS- Kuala Selangor) dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat hari ini meminta pihak Kementerian Sumber Manusia menyatakan apakah usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan untuk mengatasi masalah ‘mismatch’ antara dunia akademik dan sektor industri serta keperluan pasaran.
Menjawab soalan tersebut, Menteri Sumber Manusia, Dato’ S. Subramaniam menyatakan pihak kementerian telah dan sedang berusaha untuk menyediakan berbagai bentuk latihan kemahiran untuk mengurangkan jurang ‘mismatch’ antara kemahiran yang dimiliki oleh graduan dan keperluan industri.
Katanya, bagi tujuan tersebut pihaknya telah mengadakan perbincangan dengan agensi-agensi yang berkaitan khasnya Kementerian Pengajian Tinggi bagi memastikan graduan yang keluar daripada IPTA mempunyai kemahiran yang bersesuiaan dengan keperluan sebenar industri.
Tambahnya, pihaknya juga berusaha untuk mengubah suai program pengajian bersesuaian dengan keperluan industri.
Bagaimanapun Dzulkefly dalam soalan tambahannya menyatakan semua pihak masih mencari jalan dalam menyelesaikan masalah ‘missmatch’ itu.
Beliau juga menyatakan, bagi mengelakkan ‘mismatch’ ini daripada berterusan, ia perlu diperjelaskan sama ada perkara tersebut di bawah Kementerian Pengajian Tinggi atau Kementerian Sumber Manusia.
“Saya ingin tanya kementerian manakah yang bertanggung jawab untuk akhirnya mengeluarkan satu ‘blue print’ agar ‘mismatch’ ini tidak berterusan,” katanya.
Dalam jawapannya, Subramaniam menyatakan pihak kementeriaanya telah melancarkan National Labour Blueprint di mana segala isu tentang keperluan tenaga sumber manusia, daripada segi keperluannya serta cadangan bagaimana mengatasi isu tersebut daripda segi keperluan.-harakahdaily

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia