"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Tuesday, December 23, 2008

Husam Bentang Cara Majukan Ekonomi Kelantan dan Penang dalam Forum " The New Economic Vision for Penang and Malaysia "


Kerajaan Kelantan mencadangkan beberapa inisiatif strategik bagi memperkasakan kedudukan ekonomi negeri-negeri di bawah tadbiran Pakatan Rakyat. Langkah ini adalah sebagai pencetus kepada pembentukan suatu persepakatan ekonomi yang formal di antara negeri-negeri tersebut sebagai suatu langkah utama menghadapi cabaran-cabaran semasa samada ddari dalam atau dari luar negara.
Ketika membentangkan cadangan ini di dalam forum> antarabangsa "The New Economic Vision for Penang and Malaysia" di Pulau Pinang baru-baru ini, YB Dato> Husam Musa yang mewakili Menteri Besar Tuan Guru Dato Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan, sudah sampai masanya negeri-negeri di bawah tadbiran Pakatan Rakyat menterjemahkan kesepakatan politik mereka kepada inisiatif-inisiatif yang "tangible" dan yang>memberikan kesan langsung kepada kebajikan rakyat-rakyat di bawah naungan Kerajaan Pakatan Rakyat tersebut.
Forum dua hari itu dianjurkan oleh InvestPenang dengan kerjasama Penang Development Corporation (PDC). Turut hadir di dalam forum tersebut ialah Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Perak YAB Dato Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, dan Ketua Menteri Pulau Pinang YAB Tuan Lim Guan Eng.
Menurut Dato Husam Musa, Kelantan menawarkan dua inisiatif>utama dalam masa terdekat, iaitu pembangunan industri pelancongan "high value tourism" di kawasan sekitar Empangan Pergau, dan pembentukan satu persepakatan di dalam mencari langkah-langkah alternatif yang dapat mengurangkan penggunaan baja di dalam projek-projek>berkaitan dengan industri pertanian di dalam negeri-negeri Pakatan Rakyat.
"Dengan jarak hanya 2 jam perjalanan dari Pulau Pinang ke Empangan Pergau, pelancong-pelancong yang datang ke Pulau Pinang boleh dibawa ke Kelantan untuk melihat keindahan fauna dan flora di kawasan sekitar Empangan Pergau, dan ini merupakan suatu destinasi yang dapat melengkapkan kunjungan mereka ke negeri Pulau Mutiara itu", tegas beliau.
Selain itu, Tanah Tinggi Lojing dan Taman Negara Nenggiri juga mempunyai potensi pertanian dan pelancongan yang dapat dikongsikan bersama antara negeri-negeri Pakatan Rakyat.
Dalam aspek pengurangan kos baja pula, beliau menegaskan bahawa dengan harga kelapa sawit dan lain-lain bahan>komoditi pertanian yang menjunam sekarang, setiap ringgit pengurangan dalam kos baja akan merupakan penambahan di dalam keuntungan untuk industri tersebut, terutama untuk>pekebun-pekebun kecil yang bergantung hidup kepada hasil pengeluaran kelapa sawit. Ini akan menjamin supaya industri pertanian ini terus dapat berdaya maja menghadapi cabaran-cabaran pasaran global.
Menurut Dato Husam lagi, persepakatan ekonomi antara negeri-negeri Pakatan Rakyat ini bukan sahaja penting untuk menghadapi cabaran ekonomi global akibat keruntuhan sistem kewangan di Amerika dan Eropah, tetapi tidak kurang pentingnya ialah untuk menghadapi tekanan-tekanan dan layanan berat sebelah yang dikenakan oleh Kerajaan Persekutuan terhadap negeri-negeri Pakatan rakyat tersebut.
Beliau menyebut sebagai contoh bagaimana hasil gas asli yang ditimba dari perairan laut di Kelantan tidak didaratkan di Kelantan, sebaliknya dialihkan ke Songkhla yang jarakanya 50km dari Kelantan, dan kemudiannya dibawa masuk semula melalui Kedah ke Malaysia. Langkah ini bukan sahaja mengakibatkan negeri Kelantan terlepas peluang untuk membangunkan industri gas asli di dalam negeri, tetapi juga menyebabkan billion ringgit wang rakyat di bazirkan kerana lencongan 200km "pipeline" tersebut. Akhirnya, Kedah juga jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.
Di dalam majlis yang sama, Dato Husam menegaskan harapan agar kaum-kaum Melayu dan India yang dipinggirkan selama ini di dalam pembangunan ekonomi di Pulau Pinang akan diberikan> peluang yang lebih adil bagi menjamin masa depan yang lebih baik untuk semua kaum di Pulau Pinang. "Cabaran bukan sahaja untuk memacu ekonomi supaya terus berkembang dan mengekalkan pertumbuhan itu, tetapi juga membetulkan semula kesilapan dua dekad yang lalu, bukan sahaja di Pulau Pinang bahkan di seluruh Negara", tegas beliau.

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia