"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Sunday, December 21, 2008

Penswastaan IJN Langkah Permulaan Kerajaan BN MENSWASTAKAN HOSPITAL- HOSPITAL KERAJAAN


Oleh attakiri"

Semalan penulis terdengar siaran radio24 yang membincangkan tentang isu penjualan saham sebanyak 51% kepada Sime Darby Berhad. Rata-rata masyarakat mengeluarkan pandangan tidak bersetuju atas penjualan saham tersebut.
Penulis cukup tertarik dengan satu pandangan yang membantah penswastaan ini dengan menyebut, “Ketika Lembaga Letrik Negara (LKN) hendak diswastakan, Kerajaan mendakwa kebajikan rakyat akan terus terbela dengan tiada sebarang kenaikan yang membebankan , tetapi yang ada sebaliknya. Begitu juga dengan apa berlaku sekarang, walaupun SimeDarby mendakwa akan terus menjaga kebajikan rakyat, tetapi kenaikan pasti akan berlaku kerana pengswastaan semestinya berasaskan kepada keuntungan.”

Sebelum ini, kita telah didengari dengan beberapa ura-ura untuk mengswastakan kesihatan. Alhamdulillah rancangan tersebut seoalah-oleh terpadam seketika. Mungkin kerajaan Feudral sekarang ini bimbang rakyat akan menghukum kali kedua pula dalam PRU13 nanti. Tiba-tiba Institut Jantung Negara pula hendak diswastakan.

Institut Jantung Negara merupakan syarikat di bawah naungan Kementerian Kewangan sepenuhnya. Sebelum IJN di swastakan lagi, kos perbelanjaan pesakit dikatakan agak mahal yang membabitkan ribuan ringgit. Penulis tidak dapat bayangkan bagaimana kalau IJN ini diswastakan, ini akan menyebabkan rakyat marhain takut untuk mendekati IJN disebabkan deposit yang cukup tinggi. Mungkin akan berlaku rakyat rela mati daripada membayar kos yang tinggi itu.

Hujjah menyatakan bahawa pengswastaan ini adalah bertujuan untuk memperhebatkan perkhidmatan merupakan suatu hujjah dangkal kerajaan. Kesihatan merupakan tanggungjawab kerajaan bagi memastikan rakyat Malaysia sentiasa berada dalam keadaan sihat dan selamat. Apabila rakyat bebas dari sebarang wabak dan penyakit, sektor pelancongan akan terus meningkat. Ini akan menambahkan lagi pendapatan kerajaan dalam sektor pelancongan.

Kalau sebelum ini, rakyat telah dibebankan dengan kenaikan barang secara mendadak hasil dari kedangkalan kerajaan yang terburu-buru menaikkan harga minyak sebanyak RM 0.70 sen. Kalau sebelum ini, rakyat telah dibebankan dengan kenaikan tarif elektrik akibat kenaikan kos pengurusan. Kalau sebelum ini, rakyat telah dibebankan dengan kenaikan surcaj BAS ekspress sebanyak 30% dengan beralasan supaya kebajikan syarikat BAS ini tidak terabai. Kini, rakyat akan dibebankan dengan kenaikan dalam bentuk perubatan.

Rakyat tidak akan memberontak jikalau kenaikan itu kena pada waktu dan tepat penghujahannya. Contohnya kenaikan harga roti canai, kita tidak membantah kerana kos modal pembuataan roti canai semakin meningkat. Tetapi yang menimbulkan kemarahan ialah kalau kenaikan itu dibuat secara tidak munasabah. Contoh penjanjian konsensi tol yang menunjukkan akan sentiasa berlaku kenaikan dari semasa ke semasa. Perjanjian seolah-olah disembunyikan daripada parlimen. Walhal pembayar tol adalah rakyat jelata.

Penulis tidak dapat bayangkan kalaulah pemerintah kerajaan Feudral menang besar dalam PRU12 baru-baru ini. Tentu macam-macam lagi akan dibuatnya untuk mengenyangkan kroni dan sanak-saudara. Penurunan harga minyak, penangguhan pengswastaan IJN, kempen penurunan harga barang, dan pelbagai kegiataan untuk rakyat digerakkan hasil daripada pembangkang yang kuat dalam parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Ramai yang berpandangan bahawa penangguhan pengswastaan IJN ini merupakan taktik untuk memudahkan BN berdepan dengan PRK di P36 Kuala Terengganu pada 16 Januari nanti. Taktik ini samalah seperti kenyataan Timbalan Perdana Menteri Malaysia sebelum PRU12 bahawa harga minyak tidak akan dinaikkan. habis sahaja pilihanraya, terus harga minyak dinaikkan sebanyak RM 0.70. jadi tidak mustahil selepas PRK nanti, Kerajaan Malaysia akan meneruskan dasar pengswastaan IJN dengan beralasan perlu penambahbaikan dalam IJN supaya setanding dengan negara lain.

Sepatutnya umat Islam tidak perlu jatuh dalam lubang yang sama 2 kali. Cukuplah selama 50 tahun peluang diberikan kepada BN untuk mentadbir negeri. Bagilah peluang kepada keadilan Islam untuk menguasai Malaysia ini. Lihatlah Kelantan yang ditadbir hampir 18 tahun dengan Islam yang dikagumi oleh masyarakat dalam dan luar negara.

Islam tidak pernah meminggirkan fitrah kehidupan manusia. Bahkan Islam memandu manusia bagaimana untuk hidup dengan selamat dan mengikut fitrah kemahuan manusia.

Semua manusia tidak inginkan kezaliman, semua manusi tidak inginkan konkongan yang melampau-lampau, semua manusia tidak inginkan kebebasan tanpa sempadan. Jadi dengan kembali kepada Islam, nescaya manusia pasti akan menemui apa yang diinginkan itu sebagai makhluk yang bersifat fitrah.

Oleh marilah sama-sama kita berdoa dan bekerja agar PRK di p36 Kuala Terengganu nanti, Islam mencapai kemenangan. Hasil kemenangan ini merupakan petanda kepada keruntuhan sebuah kerajaan yang bernama BARISAN NASIONAL pada PRU13, insyAllah

www.attakiri.blogspot.com

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia