"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Thursday, February 12, 2009

KRISIS PERAK : Kesan Krisis Terhadap UMNO dan BN - Ahli Parlimen Telok Kemang

Dengan terlantiknya Menteri Besar baru di Perak semalam, UMNO kini mendapat semula kuasanya yang hilang selama 11 bulan apabila rakyat menafikan kuasa itu pada Pilihanraya Umum 8 Mac 2008. Soal kuasa itu sah atau sebaliknya, hakikatnya UMNO yang mengemudi kerajaan Perak selepas ini. Kejayaan UMNO kembali semula berkuasa menerusi apa yang disifatkan satu 'Rampas Kuasa' siang hari itu benar-benar mengembira & melegakan UMNO khasnya bakal PM, Najib. Dengan apa yang berlaku bolehlah UMNO menuntut & mengatakan bahawa parti itu mendapat sokongan Melayu & memulihkan semula kedudukan parti berkenaan. UMNO boleh mendabit dada kononnya parti itu sebenarnya yang diingini oleh orang Melayu Perak. UMNO juga boleh berangan-angan mengatakan parti merekalah dipercayai rakyat seluruhnya. Atau UMNO juga boleh mengakui partinya turut sama direstui Istana apabila Sultan Azlan Shah bersetuju melantik MB & tidak bersetuju membubarkan DUN Perak seperti mana diminta oleh Pakatan Rakyat.

Apapun UMNO tidak perlu peduli. Restu dari Istana adalah penting dalam konteks politik negara ini. Samada tindakan Istana itu betul atau sebaliknya itu soal lain. UMNO menampakkan kuasa yang mereka perolehi itu betul dengan mencari tukang-tukang untuk mencanangkan tindakan itu betul & tepat. Banyak tukang-tukang demikian yang boleh diupah atau diberikan imbunan pangkat & kedudukan. Tukang-tukang itu boleh menjustifikasikan atas berbagai nama; budibicara, kebijaksanaan atau pandangan jauh Sultan.

Adat & kepercayaan kolot orang Melayu meletakkan apa juga yang dilakukan Sultan itu betul walaupun kesalahan dilakukan itu kadang-kadang terang benderang, atau kadang-kadang pada satu masa dulu kita sendari menetangnya & menyokong balik atau menyetujui bila ia memberi keuntungan kepada kita. Buku-buku sejarah mengenai kekejaman Sultan atau Raja-Raja banyak tersimpan di arkib. Kita boleh membacanya untuk mengetahui sifat-sifat ini yang dipakai dari kalangan Raja-Raja Melayu, Inggeris, atau Raja-Raja apa jenis dan bangsa saja dari seluruh dunia.

Kononnya, dari semangat Melayu, sesiapa pun gembira dengan terbentuknya kerajaan Perak yang dianggotai oleh Melayu total di Perak itu. Hanya bangsa yang tidak suka kepada bangsanya sendiri saja kalau tidak suka bangsanya menjadi kerajaan. Hanya Melayu yang hilang rupa diri & akal budi saja tidak menyokong Melayu. Bagaimana pun bila ada yang mempertikaikan perlantikan atau pertukaran kerajaan itu ialah dari segi teknikalnya yang dikira sangat menjijikkan & tidak adil?
Dengan terlantiknya Zambry Abdul Kadir itu orang Melayu Perak kini tidak perlu bimbang lagi mengenai keselamatan mereka. Hak-hak Melayu, kepentingan Islam pasti akan terbela dengan utuhnya. Soal tanah rizeb Melayu pasti akan terjaga dengan eloknya. Projek atau kontrak kerajaan tidak akan jatuh ke tangan Cina lagi. Begitu juga dengan kawasan balak tidak lagi jatuh ke tangan Cina. Semuanya akan dapat kepada Melayu kerana kerajaan MB yang ada kini bukan lagi menjadi boneka kepada mana-mana Cina. Mungkin dalam masa sesegeranya juga Zambry akan memansuhkan semula polisi Pakatan Rakyat yang memberi gerak tanah milik kekal kepada penduduk kampung baru seperti mana pantasnya tindakan UMNO sebelum ini mempertikaikan pemberian itu.
Dari satu segi itulah yang dapat dilihat & dirasai terhadap perubahan drastik yang berlaku di Perak. Memang UMNO boleh bergembira & orang Melayu boleh membuat kenduri kesyukuran dengan menyembelih unta atau gajah.
Tetapi dari sudut lain kemelut politik yang membawa perubahan kepada kerajaan itu meninggalkan kesan yang menakutkan untuk masa depan medan politik negara ini & inilah yang menjadi masalah baru kepada UMNO & BN.
Kejadian di Perak itu membuka kepada dimensi hubungan atau perpaduan politik negara ini tidak baik. Mungkin kerana terlalu gembira orang Melayu UMNO tidak sedar bahawa di sebalik kemeriah & sorak sorai Melayu UMNO itu ada pihak lain yang kecewa. Hakikatnya kejayaan UMNO itu dirayakan oleh Melayu UMNO saja tetapi tidak oleh Melayu lain & kaum lain. Apakah situasi ini disedari oleh UMNO?
Realiti ini jelas sehingga semalam saya belum terbaca ulasan & juga mendengar komen daripada pemimpin Cina dalam Gerakan atau MCA berhubung kejayaan UMNO itu. Apakah mereka tidak ditanya atau mereka enggan mengulas atas kepentingan politik? Yang ada memberi ulasan menggambarkan mereka suka dengan apa yang berlaku itu hanya orang-orang Cina marhaen sahaja. Apakah sikap senyap & membisu mereka itu menandakan mereka marah? Mereka tidak setuju kerajaan Perak yang didominasi kaum Cina (DAP) dijatuhkan? Ini perkara yang sepatutnya diberi perhatian oleh UMNO di sebalik sorak sorai itu. Jelas apa yang berlaku dan dilakukan itu menyakiti orang Cina. Orang Cina beranggapan seolah mereka tidak perlu diberikan peluang menjadi kerajaan menurut perlembagaan yang ada & perlu ditumbangkan. Dalam hal ini mereka tidak mengira siapa Cina yang menguasi kerajaan Perak itu, MCA, Gerakan, DAP atau PKR? Tetapi orang Cina pasti merasa bangga kerana rakan mereka dalam DAP dapat menguasai sebuah kerajaan negeri.
Apa yang dibayangkan oleh Mahathir seperti yang berlaku di Perak itu memberi kesulitan atau keburukan kepada BN khususnya UMNO pada Pilihanraya Umum ke 13 adalah tepat. Dapat diselami kata-kata Mahathir itu bahawa dengan apa yang berlaku orang Cina akan membenci UMNO atau sokongan orang Cina kepada UMNO/BN makin merosot. Mahathir boleh berkata begitu kerana beliau faham & ada pengalaman dengan sikap politik orang Cina. Mahathir pernah kalah tahun 1969 di Kota Star disebabkan orang Cina tidak mengundinya hanya disebabkan beliau berkata beliau tidak perlu undi Cina. Sejarah dialami Mahathir itu seharusnya dijadikan iktibar kepada Melayu UMNO.
Disebabkan keintiman masyarakat Cina itu begitu kental kesan atau rasa sakit hati orang Cina itu bukan saja di Perak tetapi di seluruh Malaysia. Ia tidak boleh bendung daripada menjalar di negeri-negeri lain juga. Sudah pasti Cina di Pulau Pinang akan melepas marah & dendam dengan apa yang berlaku di Perak itu dengan memberi sokongan pada kepada kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang. Begitu juga halnya di Negeri Sembilan..
Pada saya ini sangat bahaya bagi UMNO. Politik rakus & tidak menghormati hak orang lain & mencerminkan ketamakan kuasa memberi kesan buruk & kegembiraan sekejap saja. Dari segi politik jangka panjang apa yang dilakukan UMNO itu tidak bijak. Kesan daripada tindakan ini ialah kepada Najib Razak. Kerakusan Najib itu akan dilihat sebagai itulah stail & pendekatan Najib apabila beliau menjadi PM kelak. Dalam hal ini Najib untung dalam mengambil hati orang Melayu untuk mendokong beliau sebagai PM tetapi pada masa sama beliau telah mengguriskan hati orang Cina dengan apa yang berlaku itu.
Memerhati perkembangan yang berlaku hari ini saya tidak tergamak untuk mengatakan kemungkinan dengan apa yang berlaku ini menyebabkan MCA & Gerakan atau parti-parti Cina di Sabah dan Sarawak & seluruh orang Cina sedang membuat 'homework' baru dalam hubungan politik mereka dengan UMNO. Tragedi 'Rampasan Kuasa' di Perak yang berlindung di Istana itu boleh menyebabkan kaum Cina menyemak balik persefahaman politik mereka dengan UMNO.
-Di sini terlalu awal untuk mengatakan mereka akan membuat reform politik besar-besaran dengan memberi sokongan kepada PKR & PAS bagi menyertai rakan mereka DAP dalam Pakatan Rakyat itu tetapi kemungkinan itu tidak mustahil. Jadi UMNO perlu insaf & sedar hal ini kalau tidak kejayaan di Perak itu bukan memberi satu kegembiraan tetapi akan menganugerahkan kesedihan berpanjangan kepada UMNO/BN khususnya dalam Pilihanraya Umum akan datang.

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia