"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Monday, October 27, 2008

Pak Lah harus berbincang dengan PR untuk menyerahkan jawatan PM

"Majoriti penganalisis politik melihat Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berada dalam keadaan tertekan dan tersempit ekoran persetujuan beliau untuk menyerahkan kuasa kepada Datuk Najib menjelang Mac 2009 ini.
Kekecewaan itu bertambah parah setelah menyedari beliau tersilap langkah apabila memutuskan tidak mempertahankan jawatan presiden dalam pemilihan umno akan datang.
Sebelum ini beliau mengatakan keputusan untuk tidak mempertahankan jawatan presiden adalah demi perpaduan dalaman umno, sekaligus menghidari perpecahan yang lebih teruk apabila berlaku pertembungan antara beliau dan Datuk Najib bagi jawatan tersebut.
Pada jangkaannya, hanya beliau seorang yang akan hilang jawatan dan bersara daripada politik umno.
Tanpa beliau ramalkan, rentak tersebut telah berubah dengan ketara sekarang.
Tun Mahathir yang dikatakan menjadi proksi kepada Datuk Najib dan Muhyiddin telah mengarahkan jentera mereka untuk menyisihkan semua kumpulan Pak Lah dalam pemilihan akan datang.
Dengan kata lain, peralihan kuasa yang dirancangkan Mac 2009 nanti bukan hanya melibatkan Pak Lah seorang, sebaliknya akan menyaksikan seluruh empayar politik Pak Lah dalam umno akan berkubur.
Pak Lah telah menyedari hakikat ini, sebab itulah beliau menyerang dengan hebat Tun Mahathir dan Muhyiddin sehari dua ini.
Pemerhati politik melihat tindakan Pak Lah menyerang Mahathir dan Muhyiddin sebagai isyarat serangan kepada Datuk Najib yang dikatakan begitu licik mengatur strategi dan penipuan agar peralihan kuasa daripada Pak Lah kepada beliau disegerakan.
Muhyiddin adalah ekor, Najib adalah kepala, manakala Mahathir adalah pemilik ular tersebut.Ramai melihat tindakan Pak Lah memukul ekor tidak akan mematikan ular. Ular hanya akan mati apabila dipukul kepalanya.Ada juga pemerhati yang mengatakan serangan Pak Lah kepada Najib bersifat 'pukul anak sindir menantu'. Dengan kata lain, Pak Lah sebenarnya ingin menyerang Najib tetapi menjadikan Muhyiddin sebagai sasaran perantara kepada target tersebut.
Namun Pak Lah seharusnya sedar bahawa strategi tersebut kurang berkesan. Najib sebagaimana yang diketahui ramai adalah ahli politik yang tidak berperasaan. Usahkan hendak terasa dengan kiasan dan falsafah sinis tersebut, orang hempuk atas batang hidung pun dia buat dek saja.
Buktinya dalam isu Altantuya, Sukhoi, Scorpene dan yang terbaru Eurocopter, dia buat tak kisah saja walaupun pelbagai bukti telah dicampak oleh pelbagai pihak.Paling hebat pun dia hanya menafikan, tanpa menyertakan bukti-bukti untuk menafikan tuduhan yang dibuat tersebut.
Bagi menyelamatkan negara daripada jatuh ke tangan orang seumpama Datuk Najib, Pak Lah mesti berbuat sesuatu.Andaikata tidak ada lagi plan yang boleh dilakukan untuk menyekat Najib melalui dalaman umno, Pak Lah mesti mengambil bantuan luar.
Bagi saya mudah, Pak Lah mesti bekerjasama dengan Pakatan Rakyat (PR).Sebagaimana yang saya pernah katakan sebelum ini, PR memang tidak suka Pak Lah sebagai Perdana Menteri.Namun PR lagi tida suka Najib sebagai PM.Seharusnya Pak Lah bergabung dengan PR untuk menyekat Najib dan bala tentera beliau.
Pak Lah harus berbincang dengan PR untuk menyerahkan jawatan PM kepada Anwar atau mana-mana pemimpin PR yang berkapasiti.Pak Lah perlu membawa ahli parlimen (MP) daripada kumpulan beliau untuk membentuk kerajaan baru PR.
Bagi saya ini satu alternatif yang boleh difikirkan oleh Pak Lah untuk menyekat Najib.Inilah salah satu cara yang boleh Pak Lah fikirkan untuk menyelamatkan negara daripada jatuh ke tangan orang seperti Najib.

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia