"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Tuesday, December 2, 2008

Kisah Umar Abdul Aziz dan Anaknya.... Hubungkait Kisah Ini Dengan Pas di Selangor, Perak dan Kedah


Berikut adalah petikan dari kisah Umar bin Abdul Aziz, kalifah Islam kelima, yang saya ingin kongsi bersama para pengunjung semua. Saya amat mengalu-alukan komen tentang bagaimana saudara memahami perkara ini; sebelum saya menulis tentangnya.Versi Bahasa Melayu ini dipetik dari Kitab Al-Muwafaqat: 2/148.
Diceritakan anak kepada Umar bin Abdul Aziz yang bernama Abdul Malik, bertanya kepada ayahnya tentang lambatnya perlaksanaan Islam yang dilaksanakan oleh beliau. Mendengar ucapan anaknya itu, beliau berkata;
Maksudnya;
“Jangan kamu gopoh wahai anakku. Sesungguhnya Allah mencela Arak dalam Al-Quran sebanyak dua kali dan mengharamkannya pada kali yang ketiga. Sesungguhnya aku bimbang aku melaksanakan kebenaran kepada manusia secara keseluruhannay, lalu rakyat akan menolak Islam secara keseluruhannya, yang itu merupakan fitnah”
WalLahu 'Alam
www.khalidsamad.com

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia