"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Tuesday, November 18, 2008

Datuk Rafiah Salim, Ex NC UM Dedah Campurtangan UMNO, BN Dalam Pentadbiran Universiti



KUALA LUMPUR - Bekas Naib Canselor Universiti Malaya (UM), Datuk Rafiah Salim mendakwa beliau terpaksa berdepan dengan pelbagai ‘ragam’ ekoran campurtangan politik sepanjang beliau memegang jawatan tersebut.
“Umpama siapakah yang kita boleh jemput berceramah kepada pelajar, siapa yang tidak boleh - malah dari kalangan orang Barisan Nasional sendiri,” dedah beliau dalam temubual dengan Malaysiakini semalam.
“Ia menjadi tugas yang amat sensitif untuk dilaksanakan tetapi kerana saya fokus terhadap apa yang saya hendak lakukan untuk UM, (maka) saya terpaksa menelan semua itu, jika tidak, saya tidak akan boleh melakukan apa yang saya hendak buat untuk UM,” tambahnya.
Menjawab soalan, Rafiah mengakui bahawa kes terbaru campurtangan politik ialah keputusan UM untuk membatalkan jemputan terhadap penerima Nobel Keamanan Shirin Ebadi untuk berucap di UM yang sepatutnya berlangsung awal bulan ini.
UM menarik balik jemputan kepada Shirin, seorang yang lantang mengkritik isu hak asasi manusia di Iran, dua minggu sebelum beliau dijadual bercakap mengenai Islam dan kepelbagaian budaya.
Pada masa itu, Rafiah menafikan bahawa ia adalah kerana tekanan dari kerajaan supaya majlis itu dibatalkan.
Kontrak perkhidmatan Rafiah - wanita pertama dilantik menerajui sebuah universiti awam di negara ini - tidak dilanjutkan dan beliau hanya dimaklumkan mengenainya 48 jam selepas tamat tempoh perkhidmatannya. Beliau dilantik menerajui UM pada bulan Mei 2006.
Dalam bahagian pertama temubual dengan Rafiah semalam, beliau mendakwa wujudnya prasangka jantina oleh kerajaan terhadap ahli-ahli akademik tempatan ekoran kontroversi selepas perkhidmatannya tidak disambung.
Kataya, beliau mendapat tahu baru-baru ini bahawa naib canselor wanita diberi kontrak perkhidmatan selama dua tahun, sedangkan naib canselor lelaki mendapat kontrak tiga tahun.
Ini termasuk kontrak perkhidmatan penggantinya, Prof Dr Ghauth Jasmon - malaysiakini

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia