"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Sunday, November 16, 2008

LIM GUAN ENG Bentang Bajet Mesra Rakyat, " CAT Penyayang" di DUN Pulau Pinang


Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng memperkenalkan 'Bajet CAT Penyayang' bagi Negeri Pulau Pinang yang menyaksikan kekurangan defisit RM13.9 juta berbandng RM35.7 juta tahun 2008.
Walaupun pada dasarnya angka mencatatkan defisit RM39.4 juta namun setelah ditolak program sosial bantuan kepada golongan berpendapatan rendah untuk penggunaan air dan bantuan Sekolah Bantuan Kerajaan ianya hanya RM13.9 juta.
"Urus tadbir kerajaan berdasarkan sistem Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) menunjukan kejayaan. Kerajaan yang mementingkan demokrasi, ketuanan rakyat dan kepimpinan beretika dapat bersatu di bawah 5K iaitu kebebasan, keadilan, kebenaran, keluhuran undang-undang dalam perlembagaan perkesekutuan dan ketaqwaan pada Tuhan," jelasnya ketika membentangkan Rang Undang-Undang Perbekalan dan Usul Anggaran Pembangunan 2009 di Dewan Undangan Negeri (Dun) sebentar tadi.
Menurutnya, mengamalkan lima langkah tersebut baru sebuah kerajaan itu boleh mempelajari dari kepimpinan agung Islam Khalifah Sayidina Umar Abdul Aziz, Maharaja Empayar Rom, Marcus Aurelius atau Maharaja Cina, Kang Xi dan LiXiMin.
Bayaran penggunaan air kepada golongan miskin sebanyak RM17 juta dan RM8.5 juta kepada Sekolah Bantuan Kerajaan sebenarnya memberi kesan positif apabila rakyat mula celik dan pandang bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat merupakan kerajaan prihatin berbanding Kerajaan Barisan Nasional (BN).
Tujuan kerajaan melaksanakan program untuk kebaikan rakyat itu semata-mata bagi meringgankan kedudukan rakyat yang berpendapatan rendah serta memberi keadilan sosial dan ekonomi kepada rakyat dalam menangani kesan kenaikan harga barangan.
"Semua program yang diatur oleh kerajaan kini menyasarkan keperluan untuk rakyat tanpa mengira apa latar belakang politik," tambahnya.
Memandangkan pembentangan Bajet 2009 adalah pertama kali oleh Kerajaan Pakatan Rakyat maka ia mementingkan kemantapan pengurusan kewangan di jabatan-jabatan negeri khususnya dari segi kawalan perbelanjaan secara berhemah bagi mengecapi nilai yang terbaik, katanya.
Untuk meraih peningkatan tegas Lim, Bajet CAT Penyayang melaksanakan serampang tiga mata iaitu pro-pertumbuhan, pro-pekerjaan dan pro-golongan miskin dan mancapai pertumbuhan yang tinggi melalu ekspot dan pelaburan.
"Bagi mencapai matlamat Bajet CAT itu ia dimulakan dengan perjalanan dengan membolehkan Pulau Pinang menjadi negeri dinamik yang boleh memimpin semua sebagai negeri wifi pertama, negeri tender terbuka pertama yang kini dicontohi Kerajaan Persekutuan dan negeri pertama membasmi kemiskinan tegar," ujar beliau.
Selain itu, menerusi Bajet CAT juga dapat melengkapkan transformasi negeri menjadi sebuah bandar raya bertaraf antarabangsa dan sebuah kerajaan berjiwa rakyat yang dapat menjimatkan wang perbelanjaan untuk rakyat miskin dan pembangunan sekolah bantuan kerajaan, katanya.
Sebenarnya tambah beliau, rakyat menaruh harapan yang tinggi kepada Kerajaan Pakatan Rakyat kerana dalam situasi yang sukar dapat membangunkan negeri serta urus tadbir kewangan sehingga tiada penyelewengan.
Justeru katanya, Kerajaan Pakatan Rakyat akan mencari beberapa cara untuk merancakkan pertumbuhan ekonomi, memperkemaskan Industri Kecil dan Sederhana (IKS), Hab Halal Antarabangsa, mempertingkatkan sektor pertanian, pelancongan dan seumpamanya.
"Harapan rakyat amat tinggi untuk melihat Kerajaan Pakatan Rakyat menonjol di masa depan kerana kejayaan mengawal ekonomi dan urus tadbir dengan baik akan merancakkan sokongan bagi membentuk kerajaan baru yang diimpikan," jelasnya

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia