"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Wednesday, November 5, 2008

Caruman EPF turun, siapa untung?


Semalam ada seorang mangkuk dah umumkan penurunan caruman KWSP untuk rakyat dan Syarikat. Usaha ni kononnya nak bagi rakyat lebih berbelanja.
Sebelum ini caruman KWSP adalah 12% oleh syarikat dan pekerja 11%Di turunkan kepada 11% syarikat dan 8% pekerja
Kalau di lihat dari segi keuntungan kepada kakitangan, 3% untung berbelanja bersamaan dengan 3% rugi simpanan.Manakala pada majikan 1% untung majikan sebab tak payah carum untuk korang.
Barapa banyak sangat boleh di belanjakan, kalau kakitangan di potong jumlah carumannya. Dan jumlah tersebut kalau di simpan di dalam KWSP, ianya akan bertambah pada setiap bulan dan kalau termasuk faedah, keuntungan akan berlipat kali ganda.
Korang tak payah kira pakai calculator. Ini mudah punya sifir pun boleh guna. Kalau gaji korang RM1,000, jumlah tidak potong untuk KWSP adalah cuma RM30.00 sebulan. Jumlah ni korang nak bayar apa? Top up handphone, isi minyak, beli tanah, beli rumah, tukar tayar atau bayar roadtax?
Sebenarnya ... dengan pengurangan 1% dan 3% itu, majikan akan untung 1%, manakala peniaga yang menerima wang yang kita belanjakan itu untung sebanyak 3%. Sebulan lebih RM30.00 sekarang ni, cuma celah gigi je.
So dari segi simpanan kakitangan, korang dah rugi [ 3% + 1% ] 4% setiap bulan. Dan KWSP pun tak payah bayar korang punya faedah lebih lebih.Dalam tempoh 20 tahun bekerja, korang darabkan 4% x 12 x 20 tahun dan kalau di campurkan faedah, berapa jumlah kerugian anda semuanya?
Wakakakakak ... kena lagi.
no2umno

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia