"Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.." ( al-Qur'an,al-Hujurat ( 49 ):6 ).

WEB TV@ Mahasiswa Malaysia


VideoPlaylist
I made this video playlist at myflashfetish.com

Friday, November 7, 2008

Obama diharap jalin hubungan lebih baik - Anwar


KUALA LUMPUR, 7 Nov (Hrkh) - Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat, Dato' Seri Anwar Ibrahim mengalu-ngalukan hasrat dan hala tuju baru bakal Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama untuk mengadakan hubungan lebih baik antara negara itu dengan negara-negara dunia lain sambil menyifatkannya sebagai satu lembaran baru dalam sejarah kuasa besar itu.
Anwar berkata kemenangan Obama bermula dengan satu harapan hampir mustahil tetapi berani, kini ia sudah menjadi kenyataan.
Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan media dalam blognya 5 November lalu.
Katanya, sokongan yang diterima bakal Presiden Amerika itu merentasi batas kaum, agama dan generasi.
"Malah mempunyai persamaan dengan apa yang berlaku pada bulan Mac lalu apabila rakyat Malaysia memilih untuk menolak rejim Barisan Nasional yang masih terikat dengan polisi usang dan gagal," jelasnya.
Katanya, keintiman Obama dengan rantau ini serta keprihatinan terhadap dunia membangun terutamanya benua Asia dan Afrika ketika prospek ekonomi tidak menggalakkan, memberi harapan baru kepada kerjasama yang lebih erat.
Menurut Anwar, negara-negara yang sebelum ini mempunyai pertikaian dengan AS melihat adanya peluang untuk meneruskan kerjasama berhubung isu dasar luar, pembangunan dan alam sekitar.
"Di bawah pentadbiran beliau, hubungan dan dialog di antara negara-negara Muslim dan Amerika Syarikat mempunyai harapan yang lebih cerah," ujarnya.
Isu-isu di Timur Tengah sememangnya memerlukan komitmen terhadap diplomasi yang konsisten, bersedia untuk menyertai dialog yang lebih bermakna dan tidak bertindak sendirian tanpa menghiraukan suara-suara serta pendapat lain.
"Kami berharap bakal Presiden Amerika ini akan memperlihatkan kepimpinannya berhubung isu-isu ini berbanding pentadbiran lepas yang gagal untuk berbuat demikian," katanya.
Anwar berkata, pemimpin diukur bukan melalui retorik kempen semata-mata, akan tetapi melalui dasar yang digarap serta pelaksanaannya.
"Kami mengucapkan tahniah kepada bakal Presiden, Barack Obama dan Naib Presiden, Joe Biden dan semoga mereka berjaya membawa perubahan," katanya

No comments:

lagu hot@mahasiswa malaysia